27. januara 2021.
Radio televizija Pančevo
Društvo Kultura Najvažnije Srbija Vesti

LN12: Ivan Tasovac, direktor Beogradske filharmonije o koncertima u doba korone

Gost emisije Lice nacije ove nedelje je Ivan Tasovac direktor Beogradske filharmonije. Tasovac je pričao o radu ove kulturne institucije i projektima koje realizuju u doba pandemije korona virusa, kao i o planovima.

“Nije moguće napraviti otklon od korone, jer moramo da prihvatimo da je ona deo našeg života. Ja se nadam da će to postati naša stara realnost, ali to je naša realnost i moramo da imamo svest da se drugačije ponašamo”, kaže Tasovac.

Gostujući u emisiji, on je rekao: ” Koncert bez publike nije koncert, kao što je za tango potrebno dvoje. Mi smo se prilagodili manjem broju ljudi, povećali smo broj koncerata, za manje publike. Mi snimamo naše koncerte i onda te snimke plasiramo kroz čitav set alternativnih lokacija kao što su supermaketi, poslovnice, prodavnice ili vozila, tako da naše koncerte na nedeljnom nivou čuje mnogo veći broj ljudi nego što je to bilo moguće u dvorani. Naravno da jedva čekamo da se vratimo u dvoranu pred našu redovnu publiku, isto kao što smo se na samom početku organizovali preko digitalne platforme i za to pobrali sve nagrade koje su mogle da se dobiju, ali koncert bez publike nije koncert.”

Ističe da ljudi iz kulture ne bi trebalo da kukaju jer ima ljudi koji prolaze mnogo teže u ovom trenutku i svi bi trebalo da prihvatimo šta nam se sada dešava.

“Mi ovde govorimo o projektima koje ćemo nastaviti u nekom periodu, aktuelni se zove “Muzika svuda” i nastavićemo ga jer to i jeste muzika za sve i svuda!” – kaže Ivan Tasovac.

Mogu da kažem da sam bio u Moskvi u vreme kada je Konzervatorijom u Moski imao svoje zvezdane trenutke, u to vreme je došlo do velike proizvodnje ploča. Sa pojavom cd-a i interneta te razlike između škola počinju da se brišu i tada dolazimo do globalnog stila. Ja sam se školovao u vreme kada je informacija bili teško dostupna i kada je bila privlegija nalaziti se u kultrnom centru kao što je Moskva.

U ovom trenutnku pritiskom na youtube dobijaš i note i sve što ti je neophodno.

Imao sam zadovoljstvo da slušam najbolje umetnike na jednom mestu. Bio sam u Moskvi kada se otvarala njihova pozornica. Rusija je mene formirala i obeležila i u pitanju je jedan način  razmišljanja.

Mi možemo da tretiramo društvene mreže kao dragocen izvor znanja, a možemo da ih tretiramo kao da su i za lečenje dijagnoze. Ja ne gledam na te stvari ni kao na dobre ni kao loše već kao na nešto što se dogodilo.

Potpuno na isti način funkcioniše odnos prema kulturi svuda u svetu . Za mene je ključno pitanje kako se taj izdvojeni novac troši. Mene su kritikovali kada sam rekao da su siromašne zemlje one koje nemaju velike projekte.

Ja  dobro poznajem način fukcionisanja kulture u SAD-u i Rusiji i dobro poznajem i njihovu muzičku scenu. Ne možemo zaboraviti da nije sve u tome koliko će formalno biti budžet. Bolje vam je da imate jedan odsto od budžeta ako je to ono pravo, nego više procenata, a da je to formalno manje.

Ja ne mislim da je sve na tržištu. Imate mnogo ljudi koji negiraju publiku i proglašavaju je glupom, jer ne razumeju njihovu genijalnost iza koje treba da stanu svi budžeti. Jer ako nemate publiku to je privatna zabava.

Amerikanci imaju specifičan način kako rangiraju orkestar, oni to rade po budžetima jer se smatra da oni koji imaju najviše novca to rade najbolje i to je opravdano. Berlinska filharmonija  je simbol čitave Nemačke i njihova zgrada predstavlja paradigmu kriterijuma što je dovoljno dobro da ona tu postoji,  zato mislim da će i nova zgrada Beogradske filharmonije biti to. Nadam se da ćemo doneti i Zakon o Beogradskoj  filharmoniji koji treba da formalizuje stanje, zato što mi imamo najviše koncerata, najteže audicije. Ja ne verujem da su svi jednaki, ne treba rangirati po novcu sve.

Zubin Mehta je čovek koji je meni pomogao u poslu klasične muzike, ne znam čime sam to zaslužio ali prihvatam.

Nije umetnost trka na 100 metara. Nije to trka gde će jedan stići prvi, umetnost je maraton koji se trči celog života i kada se stigne do cilja svi su pobednici.

Ja sam se povredio na košarci i na snimanju su mi ustanovili da imam tumor i da skratim priču, uz sjajne lekare ja sam ponovo prohodao u svojoj 52 godini. Apsolutno sam čovek koji može da kaže da se nikad ne zna zašto je nešto dobro, optimizam je kod mene dijagnoza.

Bog mi se nije obraćao tom prilikom, ali svi ljudi koji su bili oko mene su doprineli da se ja toga ne sećam kao nečeg tragičnog, tada sam naučio novu definiciju hoda, ali vidiš da sve prođe i kako sada sedim i pričam. Ja nisam dozvolio ni u jednom tenutku da pomislim da neće biti dobro. Reči koji izgovaram oblikuju našu stvarnost. Nagleda se čovek svačega u bolnici ali nisam mislio da to ne treba da vidim. Lekari sa tim žive svakog dana i naše sudbine odnose svojim kućama, to je nešto što se desi i ne mislim da je to loše i nije loše zaustavti se u nekom trenutku, čovek tada bolje razume šta mu se dešava i šta je realnost.

Ja sam davno rekao da postolje ljudi koji su prepoznali pandemiju kao svog političkog saveznika, to su ljudi koji su uskraćeni koje ne vide dalje od svoje političke realnosti. Srbija je daleko pristojnija zemlja  nego što mnogi žele za priznaju. Ne postoji ni jedna tema koja ne može da se politizuje.

Ja mislim da postoje ljudi o kojima ne postoji bilo koji način da se govori, ovde postoji sloboda medija i postoje televizije koje se bave onima koji su dobili podršku na izborima, jedan odsto. Ne bih se ja oko toga previše uzbuđivao, a borba protiv zluradosti je borba protiv ljudske prirode, to više govori o onima koju su to u stanju da izgovaraju nego o onima koji se napadaju. Moji politički stavovi su odavno poznati, mislim da ono što Vučić sada radi je dobro. Naša opoziciji nema nikakav problem sa Vučićem oni su u sukobu  sa demokratskim principima. Oni su protiv Vučića a da ne znaju zašto. Sada su postali dosadni da više ne mogu ni da se iznerviram.  Meni je paradoks da ljudi sa srednjim školama su glavni i odgovorni urednici “Danas”, “Vreme”, … nemam ništa protiv toga ako to stoji u njihovim statutima, meni smeta njihov stav.

Mi se politički ne slažemo sa nekim ljudima i to je prirodno, Beogradska filharmonija ima ljude koji imaju različita ubeđenja ali su meni ti svi ljudi dragi, jer ovde razlike ostaju napolju.

Mislim da je vreme da se svi malo priberu i politika je jedan deo našeg života ali postoje i druge stvari, ne može da bude loše kada se otvori jedna bolnica, kada se otvore putevi, kada se snimaju filmovi ili gradi zgrada Beogradske filharmonije.

Mislim da su još uvek otvorene rane iz 90- tih, nisu se zalečile, a i rane iz ranijih perioda nisu zalečene. Ja sam lično u fazi u kojoj me manje zanima zašto se nešto dogodilo, postoje stvari u kojima ne želim da učestvuje i u kojima želim da učestvujem. Ja 20 godina nisam svirao i posle 20 godina sam počeo da sviram za sebe. Kada ostanete sami sa partiturama napisanim  pre 200 godina onda te je baš briga šta misle ljudi bez zanata koji samo žele da pljuju. Ja mislim  da se sada ide u dobrom pravcu, da li je lako nije, ali se ide napred.

Čitao sam istraživanje šta je rađeno na svetskom nivou, a to je šta očekuju ljudi od institucija kulture kada se završi pandemija. Ljudi smatraju da će posle pandemije svet biti bolje mesto i očekuju da će kultura dati više optimizma.

Umetnost ne sme da ostane ravnodušna, ona mora da pomera granice i da pomera kanone…

Related posts

U nedelju sednica Predsedništva SNS

Bojana Kecic

Patrijarh: Sve što je na opštu korist, moramo prihvatiti i podržati

Jasmina Petkovic

Predsednik Vučić čestitao na zlatnoj medalji Tijani Bogdanović

Jasmina Petkovic

Ostavite komentar

Ovaj sajt koristi kolačiće da bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Za detalje pogledajte uslove korišćenja. Prihvatam Više informacija