89 godina od prvog noćnog leta

PANČEVO, 10. septembar 2012. (TV Pančevo) – Danas je u Pančevu obeležena godišnjica od prvog noćnog medjunarodnog leta od Pančeva do Bukurešta, koji je bio deo linije Pariz – Istanbul. Gradska uprava organizovaće uskoro izložbu povodom ovog dogadjaja i biće raspisan konkurs za idejno rešenje umetničke skulpture koja će simbolizovati ovaj avionski let.

Pančevački aerodrom je ostao zabeležen u svim istorijama civilne avijacije jer je sa njega 9. septembra 1923. poleteo prvi avion na redovnoj noćnoj liniji za Bukurešt. Bio je to jedini način da avioni stignu iz Pariza u Istambul pre ekspresnog luksuznog voza "Orijent ekspres", koji je bio sporiji od aviona, ali je putovao i noću. U uslovima vazdušnog saobraćaja u to vreme se letelo samo danju. Putovanje bi se prekidalo sa prvim sumrakom, a let bi se nastavio sledećeg jutra.

- U to vreme avioni su dosta sporo leteli. Bili su prinuđeni da sleću. Nekako su do predvečeri stizali do Pančeva, ali su onda morali da noće. U suštini, voz Orijent ekspres je za četiri dana uspevao da stigne do Istambula, pošto je vozio i noću i danju. Onda je ta francuska kompanija shvatila da je to njima pitanje života ili smrti, da moraju da pokušaju u jednom delu puta noćni let. I odlučili su se na dve krajnje tačke. To je bio Pariz – Strazbur i Pančevo – Bukurešt. To je bilo u noći između . i 10. septembra 1923. godine. Oni su avione dovezli do Bukurešta, pa je iz Bukurešta leteo prema Pančevu, a sutradan se vratio, rekla je Dragana Ružić, istoričarka umetnosti u ZZS.

Gradska uprava u Pančevu rešila je da u narednom periodu obeležava prvi medjunarodni let na potpuno nov i drugačiji način. Konurisano je i ka ministarstvu kulture za projekte očuvanja kulturnog nasledja.

- Svakako imamo i moralnu podršku. Apliciraćemo i prema međunarodnim institucijama, zainteresovanim za obeležavanje i za podizanje jednog spomenika u našem gradu, vezanom za taj događaj. Glavni zadatak je ovog puta da pokušamo da raspišemo konkurs za idejno rešenje obeležja. To će, siguran sam, u narednom periodu biti jedan od brendova ovog grada, jer smo i grad u kojem je nekad postojala i Pilotska akademija, istakao je član Gradskog veća zadužen za kulturu, Milosav Urošević.

- Ono što planiramo, u narednom periodu da obeležimo, i na taj način da informišemo javnost o ovoj stvari, jeste izložba koja će se desiti 20. septembra, na dan kada je 1923. godine taj let postao zvanični let. Izložba će biti u Legatu Bate Mihajlovića, što je Pančevcima poznato kao bivši „Pančevac“. Nakon toga, planiramo da u istom nekom periodu raspišemo i konkurs za idejno rešenje koje će biti upućeno svim umetnicima u Srbiji, na temu prvog noćnog leta. To će biti skulptura u prostoru, kazala je Marijana Kolarić, iz odseka za kulturu u Gradskoj upravi.

Na izložbi koja će biti organizovana u legatu Bate Mihajlovića biće predstavljena maketa aviona koji je leteo te davne 1923 godine.

- Ja sam učestvovao u pravljenju makete tog aviona koji je prvi poleteo odavde. To je francuski avion Kodron C – 61. Avion je urađen u razmeri 1:50, prevozio je 6-8 putnika. Mislim da je Pančevo posebno, i da ne zaboravimo, osim ovog prvog leta, mi smo imali i prvog letača. To je Vladimir Aleksić. Imamo fabriku aviona, imali smo pilotsku školu, i mislim da je Pančevo, što se tiče vazduhoplovstva, najjači centar u Srbiji, istakao je maketar, Aleksandar Stojanović.

Aerodromi u Pančevu i Bukureštu su bili opremljeni za prihvat i za otpremu aviona u uslovima noćnog letenja. Duž poletno- sletne staze su postavljena svetla i dva jaka reflektora na pokretnoj osnovi, koji su iz dva različita pravca osvetljavali pistu za vreme sletanja ili poletanja aviona.

- Aeroklub Utva je korisnik ovog aerodroma, održava ga, i mogu slobodno da kažem da smo ga spasli da ne nestane sa mape aerodroma naše zemlje. Velika je stvar što su gradski oci prepoznali, i što smo stavljanjem ove ploče, obeležili i stavili aerodrom kao industrijsko dobro, tako da će tu za sva vremena ostati. Nije samo pitanje tradicije, nego je i pitanje budućnosti, kazao je Milorad Ilić, predsednik Aerokluba Pančevo.

Celokupan let od Pariza do Pančeva trajao je oko 30 sati dok je let od Pančeva do Bukurešta trajao 4 sata. Avioni na ovoj liniji prestali su da sleću na pančevački aerodrom 1927. godine. Ostalo je zabeleženo da je let od Pančeva do Bukurešta bio prvi noćni let u istoriji svetskog vazduhoplovstva.