29. septembra 2020.
Radio televizija Pančevo
Društvo Najvažnije Vesti

Dr Srđan Bogosavljević: Ko kontrolište Internet kontroliše sve

U emisiji „Lice nacije“ sa profesorom dr Srđanom Bogosavljevićem, osnivačem i dugogodišnjim direktorom Strategic marketinga, koji je od 2009. u strateškom partnerstvu sa IPSOS-om, razgovarali smo o mnogim temama vezanim za njegovu struku.

Ipsos se bavi kontaktom sa ljudima i percepcijom. Ona projektuje i mnogo pogrešaka. Nažalost, na osnovu percepcije se odlučuje.

Lakša su istraživanja koja se rade samo za medije, to su kraće ankete, ali naši mediji ne naručuju ta istraživanja. Mnogo o istraživanju mora da se zna. Stranku, recimo, zanima kako da se nešto plasira.

Na Kosovu se rade istraživanja i anketiranja. Međutim, tamo su druge okolnosti- drugi mediji, drugi političari, druge stranke. IPSOS pokriva i druge države- Severenu Makedoniju, Crnu Goru, Albaniju…

Radimo za male medije u Srbiji, dok je recimo, u Crnoj Gori IPSOS valuta.

Kampanje u Srbiji su “čiste”

Mi nemamo nikakve veze sa prljavim kampanjama poput onih u Americi.  U kampanji se svašta kaže, najviše poluistine. Ali to je daleko od američkih kampanja. Srbija, kao i ostatak Evrope, klizi ka tome. Kod nas imate situaciju da je neko toliko jak da ne mora da bude prljav u kampanji. Nema za to razlog.

Levica i desnica na današnjoj političkoj sceni

To su elementi koji su danas teško prepoznatljivi. Sada se mnogo više bazira na poverenju u vodeću ličnost nego u čitanje programa. Sve je manje ideoloških podela, više su to pragmatične podele. Veći deo sveta ima čitavu lepezu stranaka, programa i lidera koji se menjaju  i prepliću. Za nekoga ko se bavi politikom trebalo bi da se podrazumeva da je patriota.

Profil prosečnog srpskog birača

Projekcije govore da ćemo za 40 godina imati 800.000 ljudi starijih od 80 godina. Imamo negativan prirodni priraštaj i odlazak mladih. Tako da ostaju stari koji su lojalniji birači.Još uvek imamo  trećinu  stanovništva koji imaju osnovno i niže obrazovanje.  Spadamo u stariju i neobrazovaniju naciju. Imali smo velike promene od 90-tih, ogromnu nezaposlenost koja je sada smanjila. Ljudi  su brinuli o tome kako da prežive. Sada je veći problem niski standard. Svakako je to dobar pravac. 25% stanovništva koji živi samo, mnogi od njih predstavljaju staračka domaćinstva.

Prosečan birač je, s toga, stariji, oko  50 godina , ne toliko obrazovan i često stanuje u malom domaćinstvu. Informiše se i na televiziji  i na internetu.

Pandemija korona virusa je stvorila nove navike na internetu . Na sledećim izborima će  se pokazati da ko kontrolište internet kontrolište sve.

Poverenje u lidere je ključno

Ekonomija je najvažnija za stanovništvo. Svi lideri, s toga,  pričaju da će biti bolje, ako je nešto loše, svaljuju na protivnika.

Lideri su glavni promoter stranke, kroz njihove nastupe se promoviše stranka i ako im ljudi veruju glasaće na njih.

 

Biračko telo Srbije je smanjeno u odnosu na 2011.

Svi koji imaju JMBG u Srbiji imaju pravo da glasaju i čine biračko telo. Koliko realno njih može da glasa, to je pitanje. Svi znamo da mnogi žive u inostranstvu i dolaze ovde da produže dokumenta. 2011. punoletnih građana je bilo 5,5 miliona, realno biračko telo je drastično palo, a koliko je to, niko ne zna. Od 2011. imate barem 300.000 preminulih stanovnika i 150.000 iseljenih.  S toga su procene negde od 4,8 miliona birača.

Srbija ima dobru izlaznost

Zaprepašćen sam što glavni društveni kanali nisu zastupljeni kod naših političara. Koriste Twitter koji posećuje mala grupa ljudi. Sa druge strane, Facebook je daleko zastupljeniji. Televizija je još uvek glavna, dok smatram da  novine služe za ubeđivanje već ubeđenih.

2 miliona naših birača je opredeljeno i njih samo treba ubediti da izađu ili ne izađu na izbore.   Srbija ima dobru izlaznost koja se kreće između  3,4 i 3,6 miliona glasača.

Retko grešimo kada su u pitanju rezultati izbora

Sve greške su bile u nivou statističke greške.  Mi imamo hiljade zaposlenih  koji rade svoj posao. Izmišljeni podaci o našim greškama su demantovani.

Predsednički izbori između Nikolića i Tadića iz 2011. bili su poprilično izjednačeni, te se potrkrala greška. Tadašnji pokazatelj je bio da  je Demokratska stranka tada uspela da se izjednači sa SNS, a bila je u značajnom zaostatku.

Sada ljudi misle da predsednik Aleksandar Vučić vodi državu u dobrom pravcu. Sa druge strane, opozicija stalno nastupa sa novim imenima strankama. Smatram da  stranka mora da bude brend. Ona koja nije brend ne može da se “proda”.

Deficit će se pojaviti, ali su prognoze za Srbiju dobre

Najrelevantnije prognoze dolaze od MMFa i Svetske banke i one su dobre za Srbiju. Startni rast u odnosu na prošlu godinu Srbije bio je 5%, Drugo tromesečje ima takođe dobre pokazatelje.

Verovatno će treće biti lošije, jer se troše resursi a nema nikakvih dobitaka posle povratka na posao. Prognoze za Srbiju su uglavnom između 0% koju predviđa vlast i -1,5% koju prognozira MMF. Četvrti kvartal će pokazati kakav je uspeh naših najvećih spoljnotrgovinskih partnera- Italije, Nemačke, Rusije, donekle regiona.  Sve u svemu, prognoze nisu tako strašne za Srbiju, ali će se deficit pojaviti.

Ova kriza je došla spolja, nije iz naše ekonomije. Većina državnih ekonomija nije ranjiva, pa smo svedoci da mnoge države dele novac svojim građanima. Sa druge strane, države koje žive od turizma patiće najviše.

Related posts

Predizborni film platili tajkuni, odgovor još veći rad za Srbiju

Zorana Stekovic

36 NOVIH SLUČAJEVA KORONE U SRBIJI! Preminula 1 OSOBA!

Nikola Miloševski

Održana „NIS otvorena škola tenisa“ na Zlatiboru

Zorana Stekovic

Ostavite komentar

Ovaj sajt koristi kolačiće da bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Za detalje pogledajte uslove korišćenja. Prihvatam Više informacija