1. oktobra 2020.
Radio televizija Pančevo
Bela Crkva Južni Banat

Trinaesta vajarska kolonija u Jasenovu

Trinaesta po redu vajarska kolonija u Jasenovu ove godine održava se od 4. do 15. avgusta na plaži Gat, u priobalju reke Karaš. Organizatori kolonije su Ekološko društvo „Karaš“ i Mesna zajednica Jasenovo.

Kolonija je ove godine okupila kako mlade domaće umetnike, tako i već afirmisane umetnika iz inostranstva, a njihov motiv za učešće je, pored izazova koji predstavlja rad u drvetu na velikim formatima, tako i samo mesto održavanja kolonije.

Umetnici iz Srbije Ružica Španović, Strahinja Sušić, Tatjana Karavelić i Olivera Vranić kao i umetnici iz inostranstva Melita Todorović (Nemačka), Kenji Endo (Japan) i prof. Uroš Ušćebrka (Meksiko), su svoja dela u drvetu stvarali sedam dana, u ugodnom ambijentu šume, neposredno uz plažu na reci Karaš.

Reka Karaš svojim prirodnim tokom i slapovima koji su ovde nastali (pretpostavlja se da je za potrebe rada mlina u Jasenovu prokopan kanal od korita Karaša do samog mlina, a da je „vodopad“ u stvari deo jedne strane tog kanala – bedema sa kojeg se voda iz kanala preliva u stari tok Karaša) predstavlja nestvaran i vrlo specifičan prizor, koji pruža umetnicima posebnu vrstu inspiracije.

Uroš Ušćebrka iz Meksika, profesor Univerziteta u Verakruzu, nije želeo da propusti priliku i učestvuje na vajarskoj koloniji u Jasenovu.

„Lep je prostor, idealan za rad, prisutan je drugi format, drugo drvo i sam rad predstavlja novo ispunjenje i novi izazov za mene kao umetnika. Doći na ovo mesto, znači zaista naći neku novu Srbiju. Treba posetiti park skulptura, nije daleko od Beograda, jer zaista ima se šta videti posebno u ovakom nestvarnom ambijentu“ – kaže Uroš Ušećebrka.

Melita Todorović Jovanović rođena je u Beloj Crkvi, na Višoj pedagoškoj školi je diplomirala na smeru likovna umetnost. Na Akademiji primenjenih umetnosti u Beogradu diplomirala je vajarstvo u klasi profesora Miodraga Živkovića. Živi i radi u Vajdenu (Nemačka) kao dizajner porcelanske dekoracije. Dobitnica je više nagrada za skulpturu u Nemačkoji i Italiji.

„Ja sam se pripremala, imala sam dva idejna rešenja, sve je zavisilo od drveta, a miris i struktura drveta mi je omogućila da izabrem ovaj orah i razvijem svoju ideju. Ova skulptura predstavlja žensku figuru, a sama atmosfera ovde mi je dala inspiraciju da svoj rad nazovem Karaška Venera. U Nemačkoj sam učestvovala na likovnim kolonijama, ovo mi je prvi put da sam na vajarskoj koloniji, jeste zahtevnije, ali atmosfera i druženja sa ostalim umetnicima je nezaboravan doživljaj“ – istakla je Melita Todorović Jovanović.

Tatjana Karavelić je rođena 1991. godine u Beogradu, 2014. godine diplomirala kao primenjeni umetnik na odseku vajarstvo. Učestvovala je u radu više kolonija i bila učesnik na brojnim konkursima i grupnim izložbama, trenutno je na doktorskim studijama Fakulteta primenjinih umetnosti u Beogradu gde je i saradnik u nastavi.

„Bavim se aktivno skulpturom u kamenu, ovo mi je prvi put da obrađujem drvo. Htela bih da istaknem da je ovde predivno, ljudi su divni domaćini i sve pohvale za organizaciju kolonije. Drvo je lakoradno, dobro se obrađuje, a ove kolonije nam mnogo znače u smislu razmene iskustva i znanja između umetnika. Park skulptura ima odlične radove, imaate dobre umetnike i milsim da će ovaj park u narednom period da prevaziđe očekivanja organizatora kolonije“ – kaže Tatjana Karavelić.

Gost is Japana, Kendži Endo, diplomirao je 1993. godine na Musašino umetničkom fakultetu u Japanu, imao je samostalne i grupne izložbe širom Japana i Evrope, bio je i na usavršvanju u Americi 2010. godine, gde je i dobio nagradu Pola Art fondacije. Njegov rad je specifičan po kombinovanju raznih materijala kroz svetlo, kao jedan od vizuelnih elemenata, a 2018. godine oprobao se u drvetu u Jasenovu…

„Tokom svog boravka ovde i razmišljanja, odlučio sam da nastavim svoj započeti koncept stvaralaštva sa uključivanjem srpskih religioznih elemenata. Ovo je univerzalni simbol za hrišćanstvo i odraz mog umetničkog stava dok stvaram ovaj rad. Ovde je veoma prijatno i ljudi su veoma gostoljubivi i divni domaćini“ – rekao je umetnik iz Japana.

Posebnost ove kolonije je formiranje park-muzeja na otvorenom koji je dostupan tokom cele godine svim posetiocima plaže „Gat“ na reci Karaš. Specifičnost parka je u tome što broji najveći broj skulptura u drvetu na otvorenom, ne samo u Srbiji već i u ovom delu Evrope, a iz godine u godinu park se proširuje i postavljaju se novi radovi.

Selektor kolonije, profesor Slobodan Savić je i čuveni restaurator, tako da su skulpture bez obzira na vremenske prilike u dobrom stanju.

„Vajarska kasta je relativno mala u Srbiji, ja biram ljude koji su vredni, a onda ljude iz inostranstva po preporuci. Mislim da će ove godine biti kapitalnih radova na koloniji. Ja sam ponosan, imamo preko 100 urađenih skulptura, nažalost samo je polovina izložena u praku, ja se nadam da ćemo od sledeće godine, bar po deset skulptura svake godine uspeti da postavimo“ – istakao je profesor Slobodan Savić.

Srpko Savić, osnivač i organizator Kolonije, kao i Jovana Petković iz organizacionog odbora, zadovoljani su kvalitetom radova nastalih tokom Kolonije i nadaju se da će ona, kao i Park skulptura, pomoći u boljem pozicioniranju Jasenova i Bele Crkve, na domaćoj, pa i na svetskoj kulturnoj mapi.

„Ove godine, odlučili smo da u parku skulptura postavimo jedan specijalan rad, po uzoru na umetnika Dragana Mileusnića, koji je razvio koncept da drvo koje raste oboji u plavo. Mi ćemo po uzoru na njegov rad, jedno naše drvo u parku obojiti u plavo i time odati omaž ovom umetniku“ – ističe Jovana Petković.

Related posts

Jesenja turneja ansambla vršačkog NP „Sterija“

Nikoleta Dragaš

U Vršcu održan seminar „Bogatstvo pristupa stilskom izvođenju dela kroz istoriju pijanizma“

Nikoleta Dragaš

GO SNS Vršac podržao Aleksandar Vučića

Nikoleta Dragaš

Ostavite komentar

Ovaj sajt koristi kolačiće da bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Za detalje pogledajte uslove korišćenja. Prihvatam Više informacija